Generelle handelsbetingelser for Mamoba ApS

Almindelige salgs- og leveringsbetingelser, version af 17. juli 2024.
Ved køb af ydelser hos Mamoba ApS accepterer du samtidig nedenstående handelsbetingelser.

 

1. DEFINITIONER

1.1.  Ved ”Kunden” forstås den erhvervsdrivende fysiske- eller juridiske person som har bestilt eller rekvireret ydelser hos Mamoba ApS.

1.2.  Ved ”Leverandøren” forstås MAMOBA ApS, CVR nr. 33253710, som tilbyder tjenesteydelser indenfor industrirengøring i hele Danmark.

2. AFTALEGRUNDLAGET

2.1.  Disse handelsbetingelser (herefter benævnt ”Betingelserne”) gælder for alle opgaver, der varetages af Leverandøren, medmindre de er fraveget ved særskilt aftale, der i så fald har forrang for Betingelserne.

2.2.  Betingelserne udgør sammen med tilbud eller overslag aftalegrundlaget mellem Kunden og Leverandøren.

2.3.  Der er først indgået en bindende aftale med Leverandøren, når Kunden har modtaget en skriftlig bekræftelse fra Leverandøren.

2.4.  Såfremt en bestemmelse i Betingelserne ikke kan håndhæves eller må anses for at være ugyldig, berøres Betingelsernes øvrige bestemmelser ikke heraf.

3. TILBUD, PRISER OG BETALINGSBETINGELSER

3.1.  Ethvert tilbud og enhver frist for levering eller aflevering er afgivet med forbehold for vejrlig.

3.2.  Leverandørens tilbud og overslag afgives med forbehold for mellemsalg.

3.3.  Alle priser angives i danske kroner ekskl. moms, fragt, told, skatter og andre afgifter. Såfremt priserne for den tilbudte eller aftalte ydelse ændres, som følge af ændringer i indkøbspriser, råvarepriser, valutakurser, fragt, told, skatter, afgifter o.l., er Leverandøren berettiget til at ændre de overfor Kunden tilbudte og/eller aftalte priser.

3.4.  Leverandøren priser fastsættes på grundlag af Leverandørens prisliste, som er gældende på leveringstidspunktet, medmindre andet er aftalt.

3.5.  Leverandørens fakturaer forfalder til betaling netto kontant 8 kalenderdage efter modtagelsen, medmindre der er truffen en aftale skriftligt mellem Leverandøren og Kunden om anden form for betaling.

3.6.  I tilfælde af ikke rettidig betaling af en forfalden faktura, tilskrives det forfaldne beløb med rente på 2% pr. påbegyndt måned.

3.7.  Kunden har ikke ret til at foretage modregning i betalingen som følge af eventuelle modkrav der måtte opstå.

3.8.  Kunden er uberettiget til at tilbageholde nogen del af Leverandørens tilgodehavender som sikkerhed for opfyldelse af eventuelle modkrav vedrørende andre leverancer. En sådan tilbageholdelse vil være at betragte som væsentlig misligholdelse af Parternes aftale.

3.9. Manglende overholdelse af Leverandørens betalingsvilkår anses som væsentlig misligholdelse, der berettiger Leverandøren til at standse yderligere leverancer samt til at kræve ethvert tilgodehavende, forfaldent som uforfaldent, indbetalt straks.

4. ARBEJDETS UDFØRSEL OG LEVERING

4.1. Kunden er ansvarlig for at levere en opgavebeskrivelse med det nødvendige indhold til Leverandøren – samt informationsmateriale med tilhørende specifikationer og instruktioner (herunder, men ikke begrænset til, datablade, manualer m.v.), som er nødvendigt for at opgaven kan afvikles på et tilstrækkeligt oplyst grundlag.

4.1.1. Kunden er forpligtet til at oplyse om eventuelle særlige forhold, som Leverandøren skal iagttage ved præstation af deres ydelse, herunder, men ikke begrænset til, hvis der skal (eller ikke må) anvendes et bestemt rensemiddel, hvis visse overflader ikke må renses eller lignende. eller at der skal anvendes et bestemt rensemiddel til den specifikke opgave.

4.2.  Såfremt leverancen ændres af Kunden, og/eller at Leverandørens omkostninger forøges som følge af forhold hos Kunden, er Leverandøren berettiget til at opkræve dette særskilt hos Kunden i tillæg til en eventuelt indgået aftale.

4.3.  Kunden er ansvarlig for at arbejdet kan udføres under de angivne forudsætninger og er placeret i omgivelser på en sådan måde at Leverandøren kan udføre arbejdet uforstyrret. Kan Leverandøren ikke rettidigt udføre sin ydelse på Kundens adresse, som følge af forhold Kunden er ansvarlig for, skal Kunden udrede den merudgift der pålægges Leverandøren, herunder ventetid som følge af forsinkelsen.

4.4.  Levering sker til Kundens virksomhedsadresse eller en anvist adresse, medmindre andet er aftalt med Kunden.

5. ANNULLERING

5.1. Kunden kan ikke annullere opgaven efter igangsættelse.

5.1.1. Ønsker Kunden at annullere en opgave inden dennes igangsættelse, er Kunden forpligtet til at betale eventuelle omkostninger forbundet med annulleringen, herunder bl.a., men ikke begrænset til, forpligtelser vedr. den planlagte ydelse som Leverandøren eller dennes underleverandører hæfter for.

6. FORSINKELSER OG TIDSFRISTFORLÆNGELSER

6.1.  Leverandøren er berettiget til tidsfristforlængelser, ved(i) ændringer i arbejdets art og omfang som Kunden kræver af Leverandøren (ii) eller 3. mands forsinkelse eller mangelfulde leverancer, (iii) force majeure jf. pkt. 9.1. Ydermere er Leverandøren berettiget til tidsfristforlængelser hvis arbejdet standses eller forsinkes af offentlige påbud eller forbud fra arbejdstilsynet eller anden myndighed tilsvarende.

6.2.  Kunden har som udgangspunkt ikke adgang til tidsfristforlængelse medmindre andet aftales skriftligt mellem Parterne.

6.2.1. Hvis udførselstidspunktet udskydes grundet Kundens forhold, og Kunden ikke har ret til tidsfristforlængelse efter særskilt aftale, anses udskydelsen som en væsentlig misligholdelse af aftalen, og det er op til Leverandøren, om Leverandøren vil fastholde eller ophæve aftalen.

6.3. Fastholder Leverandøren aftalen, har Leverandøren ret til betaling for det merarbejde og de meromkostninger og få det dækket det eventuelle tab, der er forbundet med udskydelsen, herunder udgifter til ekstern bistand og løn til overflødiggjort arbejdskraft. Lønudgifter omfatter løn til det for sagens involverede personale.

6.3.1.  Leverandøren har ret til regulering af prisen i overensstemmelse med Betingelserne, og hvad der eventuelt fremgår af det af Kunden accepterede tilbud.

6.3.2.  Medarbejderne afregnes pr. påbegyndt kvarter iht. Leverandørens gældende timepris.

6.4. Ophæver Leverandøren aftalen, har Leverandøren krav på positiv opfyldelsesinteresse, dvs. krav på fortjeneste ved udførelse af opgaven.

7. MANGLER OG REKLAMATION

7.1.  Det påhviler Kunden at foretage relevant undersøgelse af det af Leverandøren udførte arbejde. Mangler, der burde være opdaget ved en overfladisk undersøgelse af det udførte arbejde, skal reklameres skriftligt overfor Leverandøren senest 1 arbejdsdag efter levering af en ydelse eller delydelse har fundet sted.

7.2.  For mangler, som ikke kan opdages ved omhyggelig undersøgelse, skal reklameres skriftligt overfor Leverandøren senest 2 arbejdsdage efter, at fejlen/manglen ved almindelig agtpågivenhed kunne være konstateret.

7.3.  Retten til at påberåbe sig mangler fortabes under alle omstændigheder senest 5 arbejdsdage efter, at Leverandøren har afleveret ydelsen eller faktureringstidspunktet, eller den seneste dato af disse to, medmindre denne frist er uforenelig med en eventuelt aftalt garantiperiode Leverandøren og Kunden imellem.

7.4.  Leverandøren kan ikke drages til ansvar for fejl og mangler der efter fristens udløb reklameres.

7.5.  Leverandøren har en ret, men ikke pligt til at afhjælpe mangler ved den præsterede ydelse, uanset om sådan en mangel konstateres før, under eller efter udførelse af ydelsen.

8. ANSVARSBEGRÆNSNING OG FORSIKRINGSFORHOLD

8.1. Leverandøren kan udelukkende gøres erstatningsansvarlig for fysisk skade på person og/eller ting, som vedrører den af Leverandøren præsterede ydelse eller produkt i overensstemmelse med de gældende, danske erstatningsretlige regler og principper, dog med følgende begrænsninger i det omfang intet andet følger af ufravigelige regler:

8.1.1. Leverandøren kan ikke gøres erstatningsansvarlig for skade på ting, som Leverandøren:

8.1.1.1.  har til lån, leje, opbevaring, afbenyttelse, befordring eller af anden grund har i varetægt eller har sat sig i besiddelse af fra Kunden,

8.1.1.2.  forårsager ved jordarbejder, der omfatter alle arbejder i og med jord, herunder jordboring og jordgrubning, nedramning og optrækning af spunsvægge eller andet, nedbrydningsarbejder, grundvandssænkninger og andre grundvandsreguleringer,

8.1.1.3.  forårsager ved Leverandørens brug af sprængstoffer,

8.1.1.4.  forårsager ved produkter eller ydelser, som benyttes ved driften af luftfartøj,

8.1.1.5.  forårsager ved produkter eller ydelser, som benyttes til off-shore installationer,

8.1.1.6.  forårsager ved konstruktion og vedligeholdelse af diger og dæmninger,

8.1.1.7.  forårsager ved arbejde for minedrifts-, olie- og gasudvindingsindustrien,

8.1.1.8. forårsager ved arbejde for medicinal- og hospitalssektoren i det omfang, at der er tale om produktansvar, der anvendes indenfor forskning, diagnosticering/forebyggelse/helbredelse af patienter.

8.1.2.  Leverandøren kan ikke gøres erstatningsansvarlig for direkte eller indirekte formuetab ved fysisk skade eller tab på person og/eller ting, herunder, men ikke begrænset til, driftstab, avancetab, tidstab, renter, bøder, kontraktbod, tab af goodwill samt de følgeskader, der opstår som følge af Kundens manglende mulighed for at anvende det solgte, uanset om Leverandøren er blevet informeret om muligheden for sådanne tabs opståen.

8.1.3.  Leverandøren kan ikke gøres erstatningsansvarlig for tab og/eller skade tilføjet personer eller ting, som – direkte eller indirekte – skyldes:

8.1.3.1. Asbest, asbestholdige materialer/produkter eller skader som følge heraf.

8.1.4.  Leverandøren har blandt andet tegnet en erhvervs- og produktansvarsforsikring med en dækningssum på 15.000.000 kr. pr. forsikringsår med underliggende forsikringssummer på visse typer af skader og tab. Kundens opmærksomhed henledes på, at eventuelle øvrige krav, som er forsikringsdækket på en af de af Leverandøren tegnede forsikringer således kan reducere førnævnte dækningsmaksimum.

8.1.5.  Leverandøren erstatningsansvar er under alle omstændigheder begrænset til 15.000.000 DKK i alt pr. skade/forhold jf. dog de i pkt. 8.1.6 nævnte tilfælde:

8.1.6.  Erstatningsansvar opstået på ting, som Leverandøren har påtaget sig at klargøre, installere, reparere, montere eller på anden måde bearbejde eller behandle er begrænset til 1.000.000 DKK i alt pr. skade.

8.1.7.  Leverandøren kan ikke gøres erstatningsansvarlig for skade eller tab – hverken direkte eller indirekte – som Kunden måtte få på grund af fejl i oplysninger, som er afgivet af tredjemand (herunder, men ikke begrænset til, oplysninger fra Kundens kunde).

8.1.8.  Leverandørens mangelsansvar og forsinkelsesansvar er begge begrænset til 10 % af den samlede, aftalte købesum.

8.2. Kunden skal straks underrette Leverandøren, hvis tredjemand gør et eller flere erstatningskrav gældende overfor Kunden, hvis sådanne krav omhandler den af Leverandøren præsterede ydelse eller produkt.

9. FORCE MAJEURE

9.1. Mangel på levering, betaling eller enhver anden misligholdelse af de forpligtelser herunder på grund af force majeure, herunder bl.a., men ikke begrænset til, lockouts, strejker, krigsforhold, samfundskritiske sygdomsudbrud (herunder, men ikke begrænset til, epidemier og pandemier), afgørende mangel på råmaterialer, brand eller enhver anden skade mod produktionen eller distributionsordning eller begivenheder, der klart er uden for Leverandørens kontrol, som Leverandøren med rimelighed ikke kunne forudse på tidspunktet for aftalens indgåelse, og som Leverandøren ikke med rimelighed kan forhindre eller overvinde, udgør ikke misligholdelse af aftalen med Kunden. En sådan begivenhed berettiger ikke Kunden til at opsige eller ophæve aftalen eller i øvrigt at påberåbe sig af aftalens rettigheder og forpligtelser eller gøre øvrige misligholdelsesbeføjelser gældende. Aftalens forpligtelser og rettigheder er gældende fra tidspunktet for ophør af sådanne begivenheder.

10. PERSONDATA

10.1. Leverandørens håndtering af persondata fremgår af Leverandørens persondatapolitik, som kan findes på følgende webadresse: https://mamoba.dk/privatlivspolitik.

11. TVISTER OG VÆRNETING

11.1.  I den situation, hvor en uoverensstemmelse Parterne imellem ikke lader sig løse ved Parternes egen indsats, kan hver af Parterne begære mediation.

11.2.  Såfremt Parterne ikke på forhånd har udpeget en mediator, skal denne udpeges af Danske Mediatoradvokater, Vesterbrogade 32, 1620 København V, indenfor 10 hverdage efter det erklæres, at der ikke kan findes en løsning på tvisten.

11.3.  Mediatoren skal snarest og senest indenfor yderligere 10 hverdage have afholdt med Parterne.

11.4.  Udgiften til mediation afholdes af den/de Part(er), der ikke får medhold, og hvis resultatet af mediation ikke indeholder medhold, afholdes udgifterne af Parterne i ligeligt fællesskab.

11.5.  Hvis en af Parterne ønsker tvisten løst ved domstol, skal tvisten afgøres ved Retten i Lyngby med almindelig appeladgang. Tvisten skal ligeledes afgøres ved førnævnte instans såfremt at tvisten ikke kan løses ved mediation.

11.6.  Enhver tvist udspringende af eller med relation til nærværende Aftale afgøres efter dansk ret.